HartLeers

“Hoe werkt leren? Je lijf weet het!

Het leren van elk mens is begonnen met ademen, grijpen, voortbewegen. Het waren lijfelijke activiteiten waardoor de persoon de omgeving leert kennen en daardoor ook zichzelf. Het lijf weet hoe jij geleerd hebt en dat blijft levenslang het leren en het leven sturen. Hoe jij leert zegt veel over wie je wil zijn en hoe jij jezelf ontwikkelt.

In de bijeenkomst gebruik ik drie eenvoudige bewegingsactiviteiten uit het circus- en speelcultuur om de deelnemer inzicht te geven over de wijze waarop leren werkt. We werken met grote papieren parazakken, balbuizen en chines bordjes. De bedoeling is dat je aan de lijve ervaart hoe je weer iets nieuws kan leren en hoe je kunt omgaan met je persoonlijke belemmeringen als het leren niet lukt.

Je krijgt helderheid over een aantal algemene principes in leerprocessen die handig zijn om te kennen, zodat je beter kunt begrijpen waarom iemand zich op een bepaalde wijze ontwikkelt.

De volgende leerprincipes komen aan de orde:

  • Leren/ontwikkelen vraagt om mee gaan met de beweging van de ander/het andere
  • Leren/ontwikkelen vraagt om een eigen wijze die afwijkt van anderen
  • Leren/ontwikkelen is een combinatie van DVD; Doen, voelen en denken.
  • Leren/ontwikkelen vraagt om inzicht in complexiteit mbt niveaus en contexten (pistes)

In de bijeenkomst gaan we niet alleen de activiteiten beoefenen, maar ook elkaar coachen om op zoekt te gaan naar de eigen passie (het verlangen) naar leren/ontwikkelen.

In de coachingswerkvormen laat ik me inspireren door het werk van Fred Korthagen (mogelijk bekend in onderwijsland) en Wibe Veenbaas (Phoenix opleidingen Utrecht).

Het verzorgen van een bijeenkomst over dit thema is voor mij een wederzijds leerproces, omdat elk persoon iets unieks laat zien in wat die doet, voelt of denkt.”

Chris Hazelebach (1955); Oorspronkelijk gymleraar basisonderwijs, nu opleidingsdocent Calo, methodeschrijver en benieuwd naar hoe bewegen de ander kan helpen tot zelfinzicht.